تماس با ما
 
مشاهده آرشيو خبرنامه ها

عنوان خبرنامه : رژيم آب و آبميوه-1

متن خبرنامه :

رژيم آب و آبميوه قسمت يکم

بدن براي تامين انرژي به همه گروه‌هاي غذايي نياز دارد

تصورهاي غلط در رژيم‌هاي غيرعلمي

کاهش وزن هميشه يکي از دغدغه‌هاي اساسي براي افرادي است که دچار اضافه وزن و چاقي هستند. زيرا با وجود رژيم غذايي مناسب و تحرک کافي، فرد بايد صبور باشد و به مرور زمان، وزن خود را کاهش دهد. از سويي تابستان و فصل گرما مي‌تواند براي افرادي که چندان صبور نيستند، فصل سرعت در کاهش وزن باشند. از اين رو بازار انواع رژيم‌هاي غذايي سخت در اين فصل بيشتر مي‌شود و در اين ميان سروکله رژيم‌هاي عجيب و غريب پيدا مي‌شود. رژيم آب و آبميوه از جمله رژيم‌هايي است که به افراد وعده لاغري سريع و آسان مي‌دهد. در اين نوع رژيم‌ها فرد تنها آب يا آبميوه مي‌نوشد و هيچ ماده غذايي ديگري را مصرف نمي‌کند اما آيا گرفتن اين رژيم‌هاي سخت مي‌تواند راهي به سوي لاغري و تناسب اندام باشد؟ در اين شماره همشهري تندرستي براي بررسي اين دو رژيم با دکتر محمد هاشمي، دبير انجمن علمي پيشگيري و درمان چاقي به گفت‌وگو پرداختيم:

 

·        با شروع فصل گرما، بسياري از افرادي که دچار اضافه وزن و چاقي هستند، تلاش دارند تا در اين فصل بيشترين ميزان کاهش وزن را داشته باشند. در اين ميان برخي رژيم‌هاي عجيب و غريب بيشتر شايع هستند. يکي از اين رژيم‌ها معروف به رژيم آب است. به نظر شما، اين نوع رژيم مي‌تواند راهي براي کاهش وزن و سلامتي باشد؟

نيازهاي اساسي بدن انسان در طول سال، در فصول متفاوت، تفاوت چنداني نمي‌کند. به بيان ديگر در هر فصلي از سال، بدن انسان به همان ميزان گروه‌هاي اصلي غذايي نياز دارد. با اين حال در فصل گرما به خصوص در فصل تابستان، به دليل گرما، تعريق بدن افزايش پيدا مي‌کند و به همين جهت نياز بدن به آب افزايش پيدا مي‌کند. اين مسئله منجر نمي‌شود که نياز بدن به ساير گروه‌هاي غذايي از نان و غلات، پروتئين، سبزيجات و غيره  کم شود. بنابراين بديهي است که انسان براي تامين انرژي و بازسازي بافت‌هاي بدن خود، نياز به اين مواد غذايي دارد.

در صورتي که گروه‌هاي اصلي مواد غذايي ناديده گرفته شوند و صرفا رژيم‌هاي غذايي خاصي مصرف شود و باقي حذف شوند، قطعا مي‌‌توان گفت بدن فرد دچار سوتغذيه شده و سيستم سوخت و ساز بدن دچار آسيب‌هاي جدي مي‌شود. بنابراين عقيده‌هاي با عنوان «رژيم آب» که خوردن آب را جايگزين مواد غذايي لازم بدن مي‌کند، عقيده نادرستي است و افراد بايد بدانند که اين نوع به اصطلاح رژيم‌هاي لاغري هيچ‌گونه پشتوانه علمي ندارند. تاکنون هيچ مرجع علمي تاييد نکرده است که فرد براي کاهش وزن خود مي‌تواند تنها آب بخورد. در اين حالت بدن از منبع کسب انرژي خود محروم مي‌شود و سپس ذخاير چربي و پروتئين خود را از دست مي‌دهد. شايد در ظاهر فرد لاغري را تجربه و فکر کند که موفق شده است اما از آنجا که لاغري به صورت علمي و درست حاصل نشده و ذخاير بدن از دست رفته است، مي‌تواند عوارض ناخوشايندي براي فرد به بار بياورد.

ادامه دارد

ليست كلي آرشيو خبرنامه ها
عضويت در سايت