تماس با ما
 
مشاهده آرشيو خبرنامه ها

عنوان خبرنامه : از برنج بيشتر بدانيم-1

متن خبرنامه :

از برنج بيشتر بدانيم- قسمت يکم

خبرنگار: فاطمه انصاري

«برنج نخور، مگه تو چاق نيستي؟! به نظر من بايد برنج رو از زندگيت حذف کني تا بتوني لاغر بشي.» اين جمله را بسياري از افراد به کساني که چاق هستند توصيه مي‌کنند. از ديرباز بسياري بر اين عقيده‌اند که برنج يکي از مهم‌ترين عوامل چاقي است. اين در حالي است که امروز، با گذار تغذيه‌اي و مصرف فست‌فود، منجر به افزايش چاقي در جامعه شده‌اند. همچنين برخي از افراد که قصد کاهش وزن را دارند، مي‌انديشند که يکي از سريع‌ترين راه‌هاي کاهش وزن، حذف برنج است و نان را جايگزين برنج مي‌کنند تاچاق نشوند. با اين حال دکتر محمد هاشمي، دبير انجمن پيشگيري و درمان چاقي ايران، معتقد است که اين جايگزيني نه تنها منجر به لاغري نمي‌شود بلکه همراه با افزايش وزن براي فرد خواهد بود. او در گفت‌وگو با همشهري تندرستي به بررسي مزيت‌هاي مصرف برنج و ساير گروه نان و غلات پرداخت:

 

           ارزش غذايي برنج در چيست؟ برنج کداميک از مواد غذايي مورد نياز بدن را تامين مي‌کند؟

از نظر طبقه‌بندي و هرم غذايي، برنج در گروه نان و غلات قرار دارد. با توجه به اين هرم غذايي، بايد گفت که انسان به دو دليل نياز به غذا دارد. ابتدا براي اينکه بتواند انرژي مورد نياز بدن را براي انجام امور روزمره تامين کند و دوم براي اينکه بتواند مواد اوليه براي رشد و ترميم بافت‌هاي فرسوده ذخيره کند. گروه نان و غلات يکي از مهم‌ترين گروه‌هاي غذايي است که تامين‌کننده اصلي انرژي مورد نياز بدن است. بر اساس هرم غذايي، گروه نان و غلات از جمله برنج، نان، ماکاروني و ... حدود 55 درصد مواد غذايي روزانه ما را تشکيل مي‌دهند. البته بايد به ترکيب مواد غذايي توجه داشت زيرا بايد همه مواد غذايي مورد نياز بدن تامين شود و گروه نان و غلات يکي از آنهاست. برنج يکي از اقلام اين گروه است که همه ويژگي‌هاي آن را دارد.

ادامه دارد

ليست كلي آرشيو خبرنامه ها
عضويت در سايت