تماس با ما
 
مشاهده آرشيو خبرنامه ها

عنوان خبرنامه : نوروز و تغذيه

متن خبرنامه :

تعادل و تناسب را در رژيم غذايي حفظ کنيد

نوروز و تغذيه

خبرنگار: پرستو رفيعي

ديد و بازديد‌هاي نوروزي، يکي از بهترين و جذاب‌ترين رسوم ما ايرانيان است که با وجود کم رنگ شدن در سال‌هاي اخير باز هم طرفداران بسياري دارد. خوردن آجيل و شيريني‌ و تنقلات متنوع پاي ثابت اين ميهماني‌هاست. انگار ديد و بازديد بدون اين خوراکي‌هاي رنگارنگ امکان پذير نيست و کمتر کسي هم مي‌تواند در برابر اين همه خوردني متنوع مقاومت کند چرا که خوردن و آشاميدن يکي از لذت بخش‌ترين نيازهاي آدمي است. اما متأسفانه زياده روي در خوردن اين همه خوراکي متنوع مي‌تواند سلامت ما را به خطر بيندازد.
 
دکتر محمد هاشمي، متخصص بهداشت عمومي معتقد است: بدن انسان براي تامين مواد اوليه مورد نياز رشد و ترميم سلول‌هاي فرسوده و همچنين  کسب انرژي جهت انجام فعاليت‌هاي روزمره نيازمند مصرف غذا ست. اما نکته مهم و حائز اهميت اين است که براي تأمين نياز بدن بايد تعادل و تناسب را رعايت کرد و از همه گروههاي مواد غذايي موجود در هرم غذايي به نسبت مناسب و صحيح استفاده کرد.
دبير انجمن پيشگيري از چاقي مي‌افزايد: خوراکي‌هاي متنوع و خوشمزه‌اي که در ايام نوروز در اغلب خانه‌ها وجود دارد همه گروه‌هاي سني را در معرض عوارض پرخوري قرار داده و سلامت آنها را به خطر مي‌اندازد در حالي که مي‌توان با رعايت اعتدال و بازنگري در الگوهاي غذايي و اصلاح برخي رفتارهاي تغذيه‌اي هم ايام خوش و لذت بخشي داشت و هم سلامتي خود را تضمين کرد.
به گفته دکتر هاشمي، رعايت تنوع، تعادل و تناسب در استفاده از مواد غذايي تضمين‌کننده سلامت بدن است.
از اين‌رو بايد استفاده از خوراکي‌هاي چرب و شيرين که در رأس هرم تغذيه قرار دارند محدود شود و در مقابل از ميوه‌ها و سبزيجات تازه بيشتر استفاده کرد. البته افراط در مصرف ميوه‌ها هم بي‌عارضه نيست و مي‌تواند به اضافه وزن منجر شود اما عارضه آن به مراتب کم‌تر و کم خطرتر از عوارض استفاده از خوراکي‌هاي چرب، شيرين و شور است.
 
اين متخصص بهداشت عمومي خاطرنشان مي‌کند: به ياد داشته باشيد با وجود اينکه مغزهايي مانند پسته و بادام سرشار از مواد غذايي هستند اما زياده روي در خوردن آن، نقشي غيرقابل انکار در افزايش چربي، اسيد اوريک و برخي ديگر متابوليتهاي خون فرد دارد. از اين‌رو بهتر است علاوه بر دقت در حجم آجيل مصرفي از نوع خام و کم نمک آن استفاده کنيد. وي در خاتمه تأکيد مي‌کند: گاهي ديده مي‌شود برخي از افراد وعده‌هاي غذايي را حذف مي‌کنند و تنقلات را جايگزين آنها مي‌کنند. اين در حالي است که نياز انسان به استفاده از مواد غذايي تعطيل بردار نيست و نبايد تنها از ترس افزايش وزن از خوردن مواد مغذي خودداري کرد بلکه بهترين راه رعايت تعادل و تناسب است و بايد تنقلات شيرين و پرکالري را حذف کنيد تا در پايان تعطيلات با عوارض پرخوري مواجه نشويد.